Home > Jouw collega's > Samen de droom waarmaken bij Dekeyzer-Ossaer

Samen de droom waarmaken bij Dekeyzer-Ossaer

Samen de droom waarmaken bij Dekeyzer-Ossaer

Björn Slabbinck is één van de administratieve sterkhouders binnen Dekeyzer- Ossaer. Als boekhouder houdt hij ervan de administratieve processen op elkaar af te stemmen en de efficiëntie van het ERP (Enterprise Resource Planning) te bevorderen.

Björn Slabbinck ging eind 2000 aan de slag bij Dekeyzer-Ossaer. Behalve als boekhouder werd hij ook ingeschakeld als allround medewerker: “DKO was nog een kleinschaliger bedrijf. Ik deed de administratie en controleerde de kwaliteit. Ook het vlees lossen en de inkomende goederen verwerken, hoorden er ij. Ik herinner me vooral veel bijkomende registratie omdat er nog geen lotnummers waren.”

Die registratie en de traceerbaarheid van elk product werd sindsdien alleen belangrijker. Björn stond bij Dekeyzer-Ossaer mee aan de wieg van de informatisering. “Ik heb de hele evolutie bewust meegemaakt. De producten werden eerst ingeschreven in registers. Daarna werden er tabellen in een computerprogramma opgesteld om ze vervolgens elke week af te drukken en in een mapje te bewaren. Ondertussen is de administratie in grote mate geautomatiseerd. Vroeger moest dat veel eenvoudiger, moest alles ingegeven worden, nu is alles digitaal gekoppeld, met dank aan een scanner en uitgebreide software. Vandaag kan je via het lotnummer de bestelling volgen tot en met de levering.”

Elke schakel is belangrijk

Björn onderstreept nog eens het belang van een correcte behandeling van de bestellingen. De boekhouding is daarbij het eindpunt van een hele reeks voorafgaande handelingen. “Als de registratie bij het begin niet juist verloopt, kunnen we de factuur aan het eind niet correct boeken. Dat betekent dat elke stap essentieel is om een vlotte verwerking van de facturen te garanderen.” Björn en zijn collega’s sturen bij waar nodig. “Het proces is onze hoofdtaak niet maar tips om de registratie vlotter en juister te laten verlopen, zijn altijd welkom. Alles moet kloppen. Hoe meer controles, hoe efficiënter het hele proces wordt.’

De ontwikkeling van een eigen ERP

“We evolueren steeds verder, op elk administratief terrein, maar we bouwen verder op de sterktes van het basisprogramma en de database die al bestonden. Dat gebeurt geleidelijk aan zodat iedereen kan wennen aan de verschillende aanpassingen. Alles gebeurt na veel samenspraak, veel intern overleg, veel visie die van binnenuit gehoord wordt ook. Zo versterken we samen het administratieve proces.”

Tijdswinst

De modernisering van het ERP vormde een noodzakelijke stap. “Er worden steeds meer bestellingen geplaatst via de webshop. Vroeger moest een klant naar ons bellen om zijn bestelling te plaatsen en dat nam veel tijd in beslag. Nu zijn alle documenten meteen online beschikbaar. Via de technische fiche ben je meteen op de hoogte van de samenstelling van het product, aan welke normen het voldoet … Zo besparen onze klanten tijd en kunnen ze een bestelling plaatsen wanneer het hen past.” Ook op de facturatie- en boekhoudafdeling zijn de voordelen van de digitalisering voelbaar. “De facturen worden digitaal gescand en geklasseerd. Elke klant heeft een mapje op de server waarin alle informatie kan worden geraadpleegd. Dat betekent ook voor ons een enorme tijdswinst.”

Een uitdagende job

“Boekhouding is meer dan aan- en verkoopfacturen inboeken. Je moet bepaalde cijfers genereren en alles zo vlot mogelijk laten verlopen om de boekhouding elke maand correct af te sluiten. De cijfers zijn essentieel voor het management: vaak moeten er beslissingen genomen worden op basis daarvan. Iedereen in het bedrijf moet vooruit kunnen. Hoe juister onze cijfers zijn, hoe beter de strategie kan worden bepaald.”

Bovendien is geen enkele dag dezelfde voor Björn. “Het aantrekkelijkste aan deze job is de afwisseling. We moeten op elk moment iedereen zo goed mogelijk helpen. Elke dag zijn er nieuwe uitdagingen. Dynamiek en afwisseling vormen daarbij een constante. Ook de gedrevenheid van de familie Dekeyzer-Ossaer werkt aanstekelijk en vormt een essentiële pijler binnen het bedrijf. Wanneer de bestellingen klaar zijn, zit mijn dagtaak erop en kan ik naar huis. Dat is niet noodzakelijk als de wijzer op vijf uur staat.”

Waardering

Dat die inzet ook sterk geapprecieerd wordt, is een belangrijke motivatie voor Björn: “Toen we KMO-laureaat werden, betekende dat een grote onderscheiding voor de familie, maar ook voor ons. Wij werden toen als werknemers in de bloemetjes gezet. Er is een feest geweest waarop we allemaal persoonlijk werden bedankt voor onze inzet. Dat vond ik één van de mooiste momenten uit mijn carrière.”

Samen groeien

Bij de realisatie van nieuwe, grote projecten speelt die groepsgeest een belangrijk rol. “We gaan samen vooruit door de sterke band die we hebben. De ideeën van de familie worden gedragen door de mensen en dat is een meerwaarde. Een bedrijf is immers meer dan machines bedienen of vlees leveren. Je hebt mensen nodig die als team vlot kunnen samenwerken. Wanneer op sommige dagen de stress toch eens oploopt, neemt de collegialiteit ook voor een stuk de zorgen weg.”

Dankbaarheid

Björn is ondertussen verankerd met Dekeyzer-Ossaer. “Ik krijg hier al meer dan twintig jaar de kans om mij persoonlijk te ontwikkelen en om de ervaring die ik opbouw te delen. Wanneer men mij vraagt om een opleiding te geven aan een nieuwe collega, dan is dat voor mij een compliment. Het geeft aan dat ik het goed doe en dat hoeft daarom niet altijd uitgesproken te worden. Je voelt dat er appreciatie is en daar ben ik op mijn beurt dan weer dankbaar voor. De gedrevenheid op het werk vertaalt zich ook privé. Een mens groeit persoonlijk als hij zich goed voelt en professioneel vertrouwen opdoet. Dat is mooi, toch?”

Bel mij op!